fbpx

De top 10 foodtrends van 2021

Blogs, Nieuws

De afgelopen tijd heeft voor velen in het teken gestaan van snel schakelen en ad-hoc reageren op nieuwe ontwikkelingen. Je zou haast vergeten dat deze snelle veranderingen ook een effect hebben op de lange termijn. Uiteraard zal het begin van 2021 nog in het teken staan van de wereldwijde pandemie. We hopen in de loop van het nieuwe jaar terug te kunnen naar ‘het oude normaal’. Daarna zullen we merken dat enkele van de veranderingen die door corona ingezet zijn niet verdwijnen. Een lijstje met de top 10 food trends van 2021: let’s go!

1. À la carte wint van buffetten

Min of meer gedwongen zijn de afgelopen tijd veel buffetten vervangen door ontbijten, lunchen én dineren à la carte. Vooral in hotels zien we dat terug. Het is hygiënischer en het vermindert voedselverspilling. Daarnaast kun je beter inspelen op de wensen van je gasten, wat goed is voor de klanttevredenheid.

2. High-end bezorging blijft populair

De kwaliteit van een restaurant met de intimiteit van je eigen huis: high-end bezorgmaaltijden zijn ook na de coronacrisis niet meer weg te denken uit het horecalandschap. Deze noodgedwongen stap verovert de harten van je klanten. En eerlijk is eerlijk: wat is er nou fijner dan een perfecte maaltijd serveren als je bezoek krijgt, zonder de hele dag in de keuken te staan?

3. We wennen aan privacy

Door de anderhalve meter afstand en kuchschermen zijn we meer privacy gewend. Meeluisteren met het verhaal van je buren als je in een restaurant of op een terras zit is er niet meer bij. Veel gasten blijken dat aspect aangenaam te vinden! Uiteraard hoef je daarvoor geen plexiglas schotten in je zaak te houden: een slimme inrichting met bijvoorbeeld een strategisch geplaatste plant helpt al. Ook daarmee kun je je onderscheiden.

4. Winter­terrassen

Veel horeca heeft geïnvesteerd in een winterterras en die investering is allerminst verloren. Buiten zitten geeft een gevoel van vrijheid en privacy – zie ook de vorige trend. Met lekker winterse gerechten, genoeg warmte en fijn meubilair kun je je gasten het hele jaar van het terras laten genieten! Zéker als je een overkapping hebt staan.

5. QR-codes & op afstand bestellen

Overal zag je ze de laatste tijd opduiken: QR-codes. Ideaal om mensen hun contactgegevens door te laten geven of om digitaal te bestellen. Diverse restaurants maken hier zeer succesvol gebruik van. Ook de gasten zijn er blij mee. Het zorgt voor snellere service, exact wanneer zij dat willen. Als gastheer of –vrouw betekent het meer tijd om betekenisvol te besteden met je gasten.

6. Duurzaamheid & eten met verhaal

Duurzaamheid is allang geen modewoord meer. Verantwoord omgaan met energie, watergebruik en waste is een must. Eten met een verhaal serveren wordt ook steeds belangrijker. Denk goed na over de producten op je kaart: niet álles hoeft een verhaal te hebben, maar een aantal gerechten waar je iets over kunt vertellen doen het goed. Onze tip: wild met Jagerstrots-keurmerk. Duurzamer bestaat niet.

7. Van eat in-only naar take-away & delivery

Noodgedwongen zijn veel restaurateurs gestart met take-away en bezorging. Eat-in only is de afgelopen maanden een zeldzaamheid geworden. Dat past ook uitstekend bij de huidige tijd: flexibiliteit is een must. Daar je gasten de keus te geven waar en wanneer ze van hun eten kunnen genieten maak je de beleving compleet. Goed voor de klantenbinding!

8. Eten in shifts blijft bestaan

De openstelling van horeca voor maximaal 30 personen dwong veel ondernemers om gasten in shifts te ontvangen. Maar het heeft ook voordelen: meer aandacht voor de gast. En als gast is het ook fijn, want je weet wanneer je uitgegeten bent en kunt – bijvoorbeeld – een bioscoopbezoek perfect na je diner plannen. Wil je als gast liever lang tafelen? Kies een late shift en blijf tot laat in de avond zitten.

9. Plant based wordt belangrijker

Het is als poelier misschien bijzonder om het te schrijven, maar plant based gaat een belangrijke plaats op menukaarten innemen. Met ons merk Loustain spelen we daar al op in: diverse broodsoorten zijn vegan, maar ook desserts, taarten en shortcakes zijn als plantaardig product te verkrijgen. Een onomkeerbare trend, denken wij.

10. Mensen kunnen niet zonder horeca

Er is één ding duidelijk geworden in 2020: mensen kunnen niet zonder de horeca. Een dagje weg in eigen land is niet compleet zonder lunch, diner of gewoon een kop koffie. Maar ook de gezelligheid in de woonplaats is onmisbaar. Wat er ook gebeurt: de horeca hoort bij onze cultuur en zal altijd weer terugveren.

Verkrijg­baarheid

Tijdelijk zijn de Sligro-vestigingen ook toegankelijk voor particuliere klanten! Klik hier voor meer informatie.

Sligro zelfbediening

In 36 Sligro-vestigingen in Nederland vind je een shop-in-shop vestiging van Ruig. Dus ook bij jou in de buurt!

Sligro bezorgservice

Ruig is Sligro Verspartner. Dat betekent dat wild en gevogelte dat je bestelt via Sligro, door ons geleverd wordt.

Ruig bezorgservice

Zakelijke klanten kunnen gebruik maken van onze eigen bezorgservice. Benieuwd of we ook in jouw omgeving leveren?

Winkel Oostzaan

Ben je een particuliere klant? Dan verwelkomen we je graag in onze winkel in Oostzaan, onder de rook van Amsterdam.