Wild.

Digitale brochure.

Menu

Over Ruig

De oorsprong

Meer dan een goed product

Duurzaamheid als filosofie

Jagerstrots

Jachtkalender

Wild

Grofwild
Hert | Hert uit Nieuw-Zeeland | Ree | Everzwijn | Moeflon | Gems

Haarwild
Haas | Wild konijn

Vederwild
Wilde eend | Fazant | Wilde duif | Poldergans | Patrijs | Grouse

Inspiratie

Meer wild verkoop je zo

The Hunters Platter

Stoer Stoven

Bourgondisch genieten

Sous-vide

De oorsprong

Het is 1891. De wereld van familiebedrijf Ruig omvat niet meer dan een oude bakfiets, een boerderij en het Amstelhotel als klant voor verse eieren. De schepper van Ruig, Pieter Ruig, had koopmansbloed want hij breidde zijn assortiment al snel uit met de handel in kippen. In die tijd was kip een typisch luxe- en horecaproduct. Pas in de tweede helft van de jaren vijftig nam door de toenemende welvaart de markt voor gevogelte enorm toe. Horecaondernemers werden door de mogelijkheden van het opdelen van kip op maat door Ruig bediend en particulieren konden hun poeliersproducten in de nieuwe winkel in Amsterdam kopen.

Het leveren van eerlijke, ambachtelijke producten van topkwaliteit wordt de inspiratie voor Ruig. Mede door productvernieuwing en het voortdurend aanpassen van productiewijze aan de sterk veranderde maatschappij groeide het bedrijf flink. Inmiddels zijn we vele jaren verder en heeft Ruig zich ontwikkeld als leverancier en producent van kwalitatief wild en gevogelte voor de professionele keuken. Sinds 1994 is Ruig als Verspartner van Sligro gevestigd in circa 40 zelfbedieningsvestigingen in Nederland en België. Daarnaast worden de wild- en gevogelteproducten van Ruig geleverd via de Bezorgservice-groothandels van Sligro. In 2017 ontving Ruig het predicaat Koninklijk als kroon op al het werk!

De passie voor goed, eerlijk en lekker eten staat bij Ruig centraal. Met onze missie uit te blinken als partner voor foodprofessionals in integrale klantbeleving en innovatie, is Koninklijke Ruig de autoriteit en toonaangevend in foodservice met wild en gevogelte.

1891

Inschrijving Pieter Ruig als koopman

1935

Eerste winkel in Amsterdam (Binnen Bantammerstraat)

1959

Opening tweede winkel op de Singel in Amsterdam

1968

Transport vanuit Oostzaan

1975

Winkel verhuist naar Oostzaan

1994

Eerste vestiging in Sligro (Rotterdam)

1997

Overname Loustain

2014

Opening eerste Sligro 3.0 in Maastricht

2017

Ruig wordt Koninklijke Ruig

Meer dan een goed product

De passie voor goed, eerlijk en lekker eten staat centraal bij Ruig. Dat Ruig sinds 1891 bestaat zegt wellicht wat over de historie, maar ouderdom is niet zozeer een garantie voor kwaliteit. Het gaat erom wat je doet met de jarenlange ervaring, of de generaties die elkaar opvolgen bereid zijn van elkaar te leren.

De basis van een goed product begint bij de grondstoffen waarmee gewerkt wordt. Op het gebied van wild is jarenlange ervaring opgedaan met jagers in Nederland en leveranciers in binnen- en buitenland die zorgen voor een gedegen basis. Ook zij worden door Ruig beoordeeld op basis van kennis en kunde en de omgang met het product. Want laten we eerlijk zijn: het mooiste stukje scharrelvlees dient toch met liefde voor het vak behandeld te worden?

Kwaliteit is echter meer dan alleen een goed product. Medewerkers leven strenge keurings- en kwaliteitseisen na en volgen vaste recepturen. Een kwaliteitsafdeling voert daarnaast regelmatig testen uit en neemt monsters. Daarnaast bewaakt een onafhankelijk voedingslaboratorium de kwaliteit.

Bovendien wordt zo min mogelijk gebruik gemaakt van toevoegingen als geur-, kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Zo is de kwaliteit altijd gegarandeerd. Het volledige proces voldoet aan de meest recente HACCP-eisen. Ruig is bovendien gekeurd conform NVWA-eisen én beschikt over een EG-erkenningsnummer en een FSSC22000-certificaat.

Duurzaamheid als filosofie

Ruig gaat steeds bewuster om met energie, afval en transport. In de simpelste vorm door het inschakelen van tijdklokken, ’s avonds alle lichten op kantoor uit te schakelen en afval te scheiden, of door toe te werken naar zo milieuvriendelijk mogelijke productieprocessen. Dit allemaal gaat een stap verder dan alleen voldoen aan de wettelijke verplichtingen.

Bovendien zijn medewerkers ons belangrijkste kapitaal. Daar zijn wij ons terdege van bewust. Wij voeren daarom een duurzaam beleid dat gericht is op het benutten van de aanwezige kwaliteit en het creëren van flexibiliteit en tevredenheid, zowel van de werkgever als van de werknemer.

Jagerstrots

Jagerstrots is ons kwaliteitslabel voor wild waarbij de vrije natuur van Europa als bron dient en waarbij respect voor het dier gegarandeerd wordt. Een echt seizoensproduct, rechtstreeks van de jager en speciaal voor je geselecteerd. Écht wild dus.

Ruig neemt wild af van jagers die gediplomeerd zijn en met respect voor het dier en de natuur jagen. Het wild ondergaat direct na de jacht een eerste keuring door de jager. Vervolgens worden de dieren geregistreerd op diersoort, datum en plaats. De uniek genummerde verklaring moet aan het dier worden bevestigd. In verband met de traceerbaarheid zal de jager bij moeten houden wanneer en aan wie hij het wild heeft verkocht. Vervolgens wordt ons wild ook nog officieel gekeurd door een professionele keurmeester volgens de richtlijnen van de Europese Unie.

Vrij wild is puur vlees uit de vrije natuur. Deze dieren hebben een leven in de natuur gehad, zelf voedsel bij elkaar gesprokkeld en voor nageslacht gezorgd. Wild van Jagerstrots is een onbewerkt en puur product. Een bewuste keuze. Jagerstrots voldoet volledig aan de vraag naar eerlijk en puur vlees. Ook op basis van diverse onderzoeken en adviezen is het duidelijk dat wild de voorkeur heeft als je op zoek bent naar duurzaam, milieuvriendelijk en puur vlees.

Jagen buitengewoon populair in Nederland.

“Een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking vindt het prima dat er gejaagd wordt. Men weet ook steeds meer over jagen en waardeert de jager aanzienlijk meer dan tien jaar geleden. Dat blijkt uit het onderzoek naar de publieke opinie dat de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging in mei jl. heeft gepubliceerd. Niet eerder was het draagvlak zo hoog. Zo is 61% voorstander van het duurzaam benutten van wild uit de natuur. Ook vindt een meerderheid dat jagers meer verantwoordelijkheid mogen krijgen. Minder dan 10% is nog tegen de jacht. Daarnaast blijkt dat het draagvlak is gegroeid in de afgelopen jaren. In 2012 was nog maar 36% voorstander van het benutten van wild en kende deze vraag 30% tegenstanders.”

Bron: Jagersvereniging

Jachtkalender

Buiten de jachtkalender wordt ook wild aangeboden. Dit noemen we wild dat verkrijgbaar is ‘op afschot’. Jagers helpen namelijk ook bij de bestrijding van land- en bosbouwschade. Landbouwgewassen en jonge bosaanplant vormen voor veel dieren een aantrekkelijke voedselbron. Zij eten deze gewassen op of bevuilen en vertrappen ze, of wroeten akkers om.

Om deze schade te beperken, doen land- en bosbouwers een beroep op de jagers. Ook worden jagers ingeschakeld bij het beheren van grote populaties hoefdieren als ree, hert en everzwijn.